Leestijd: 2 minuten
In 2018 zijn er bijna 13.000 gevallen van verzekeringsfraude opgespoord. Dat is 12% meer dan in 2017. Nog nooit lag dit aantal zo hoog. Hiermee is 82 miljoen euro bespaard. Dit meldt het Verbond van Verzekeraars.
De afgelopen 6 jaar is er een half miljard euro aan fraude opgespoord. Eerlijke klanten hoeven hierdoor niet op te draaien voor de financiële schade die deze fraudeurs hebben geprobeerd te veroorzaken. In totaal zijn er vorig jaar 45.000 fraudesignalen onderzocht. Daarvan is dus meer dan 25% bewezen als fraude.
Jij betaalt ook mee aan de fraude
Elk Nederlands gezin betaalt gemiddeld tientallen euro’s te veel premie per jaar door verzekeringsfraude. Volgens eerdere schattingen kost verzekeringsfraude de Nederlandse samenleving 600 miljoen euro per jaar. Dit betekent dat een gezin in Nederland door de fraudeurs gemiddeld € 100 per jaar extra betaalt aan premies.
Dit is een top van de ijsberg, omdat de meeste fraude lastig aan te tonen is. De bewijslast ligt vaak bij de verzekeraar. Al worden verzekeraars steeds beter in het opsporen van fraude, het kost ze nog altijd relatief veel inspanning om al die kleine claims goed te checken. Ze hanteren vaak standaardregels waarop er wordt gecontroleerd. Bijv. controle op fraude pas als schadebedrag hoger is dan € 1.000. Daarom doen we bij Deck niet aan die kleine claims.
Wil jij ook een verzekering zonder fraude?
Deck heeft als doel om verspilling en fraude uit verzekeren te verbannen. 75% van de claims is onder de € 1.000. Dat doen we door terug te gaan naar de basis van verzekeren: wij zijn er bij schades die je niet in je eentje kan dragen. Bij Deck belonen we de ‘smart ones’, fatsoenlijke mensen die zelf verantwoordelijkheid willen nemen voor kleine pech. De verspilling die wij uit verzekeren halen, geven wij graag terug aan jou middels een scherpe premie.
Voorbeelden fraudegevallen
Altijd weer de schoonmoeder
Een klant boekt op 10 december een vakantie. Uiteraard sluit hij meteen een reis- en annuleringsverzekering af. Op 14 december, nog voor de reis begonnen is, meldt verzekerde dat zijn schoonmoeder op 12 december is overleden. Hij claimt 3.172 euro op de annuleringsverzekering. Als bewijs van het heengaan, stuurt hij de rouwkaart naar de verzekeraar. Wanneer daarop staat te lezen dat de datum van overlijden niet 12 maar 11 december is, doet de verzekeraar extra onderzoek. De rouwkaart blijkt van internet geplukt en door verzekerde vervalst.
Dure stappers
Na een aanrijding tussen een auto en een scooter claimt de bestuurster van de scooter schade aan haar dure jas, tas en Louis Vuitton-schoenen. Opvallend genoeg claimt ze geen nieuw paar stappers voor haarzelf, maar een paar herenschoenen. De schoenen hebben bovendien niet haar maat. Omdat het ‘slachtoffer’ vervolgens de beschadigde jas en tas niet aan de fraudeonderzoekers wil tonen, heeft de verzekeraar voldoende redenen om de totale claim van 8.000 euro af te wijzen.